حفظ شأن قم مطالبه امام صادق(ع) است
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۹۸۹۹
به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه خبری آستان حضرت معصومه(س)، آیتالله سیدمحمد سعیدی، عصر روز گذشته، 9 تیر در نشست قرارگاه ۱۹ دی استان قم که در سالن محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به اینکه بلایای الهی دامن گناهکار و بیگناه را میگیرد، اظهار کرد: بر اساس آموزههای قرآنی اگر عذاب الهی نازل شود هیچ فردی از این عذاب و خشم در امان نخواهد بود به همین علت همه باید تلاش کنیم تا گرفتار عذاب الهی نشویم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام جمعه قم با طرح این سؤال که امنیت مکه تکوینی است یا تشریعی عنوان کرد: امنیت تکوینی بدون واسطه توسط خداوند متعال در منطقهای ایجاد میشود اگر این امنیت در مکه باشد همه حوادث مختلفی که این سرزمین را مورد ناامنی قرار داده تکذیب میشود.
آیتالله سعیدی ادامه داد: امنیت مکه تشریعی است چراکه خداوند متعال بر ما تکلیف کرده که امنیت خانه کعبه را حفظ کنیم همانند دورانی که حضرت ابراهیم(ع) مکه را به سرزمین امنی تبدیل کردند اما زمانی که حضرت رفتند و افراد دیگری آمدند حرمتها را نگه داشته نشد و کاری کردند که این کانون امنیت و خانه مقدس به محل پرستش بتها و مشرکان تبدیل شد.
تولیت حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) مطرح کرد: مردم از هر شهری پاسداری کنند میتوانند آن را به سرزمین امن تبدیل کنند بنابر این ما با الگوگیری از قرآن کریم و روایاتی که در مورد قم مطرح شده میتوانیم از این شهر بهعنوان یکی از سرزمینهای امن نام ببریم.
آیتالله سعیدی از قم بهعنوان محل پناه اصحاب فاطمه معصومه(س)، شیعیان و محبان اهل بیت(ع) نام برد و گفت: هر چند اهل بیت(ع) در قم حضوری نداشته اما خود را اهل شهر مقدس قم دانستهاند، این نشان میدهد که قمی بودن به سکونت در مرزهای جغرافیایی این شهر محدود نمیشود بلکه هر فردی میتواند قمی باشد و هر قمی نیز میتواند با عملکرد نادرست در گروه مردم قم شمرده نشود.
نماینده ولیفقیه در استان قم با بیان اینکه مأموریتهای هر فرد و مجوعه باید تقسیم شده باشد، بیان کرد: حفظ شأن قم مطالبه امام صادق(ع) است چراکه ایشان از قم بهعنوان عشآل محمد(ص) نام برده و ما باید تلاش کنیم که قم را از نظر حیثیت و ظاهر در جایگاه حرم اهل بیت(ع) نگهداریم.
آیتالله سعیدی با تأکید بر اینکه وظیفه حفظ معنویت قم تکلیفی بر عهده همه قمیهاست، مطرح کرد: هر فردی که در این شهر به دنبال انجام کار است باید به جایگاه قم توجه داشته باشد؛ اگر مردم و مسئولان نسبت به حریم قم احترام قائل نشدند، بسیاری از داشتههای خود را از دست خواهیم داد.
رئیس قرارگاه ۱۹ دی استان قم گفت: اگر مسئولیتها بر اساس معیارهای نادرست به افراد سپرده شود، آنگاه مسئولان دیگر قمی نمیاندیشند و قمی فکر نمیکنند چراکه این شهر را نیز با دیگر شهرها یکسان خواهند دانست.
آیتالله سعیدی تحول در قم را نیازمند استفاده از اشخاص متخصص فرهنگی دانست و تصریح کرد: در امر به معروف و نهی از منکر باید از افراد آموزشدیده استفاده شود تا بتوانیم نتیجه مورد نظر را محقق کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان قم حضرت فاطمه معصومه(س) را صاحب اصلی این استان دانست و گفت: امیدواریم با عنایت ایشان بتوانیم شهر قم را از آسیبهای مختلف اجتماعی و فرهنگی حفظ کنیم.
آیتالله سعیدی با تأکید بر اینکه حرمت نیروی انتظامی باید حفظ شود، بیان کرد: این افراد جایگاه مهمی را در میان مردم دارند باید با تکیه بر این جایگاه نظم نظام را حفظ کنند به همین علت نباید حرمت آنها زیرپا گذاشته شود.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با بیان اینکه مسجد باید در خدمت انقلاب و نظام باشد، تصریح کرد: اکنون باید مسجد را یک پایگاه مردمی در راستای ترویج امر به معروف و نهی از منکر بدانیم و در این مسیر هیچ فردی نمیتواند مسجد را یک مجموعه شخصی برای خود بداند و مانع کار شود.
جلال بيطرفان
انتهای پيام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: شهر قم آیت الله سعیدی قرارگاه 19 دی تولیت حرم حضرت معصومه س شأن قم ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۹۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیتالله علمالهدی
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد اما اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیتالله سیداحمد علمالهدی در آیین عزای سالروز شهادت امام صادق(ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد،اظهارداشت: ارزشمندترین سوگواره امام صادق(ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علیابن موسیالرضا(ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان میدهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز بهجز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمیکند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق(ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو میشد.
وی ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق(ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سوء ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَکبنا بِه فَهُوَ شَریک مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق(ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
وی تأکیدکرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق(ع) فقط یک عالم نبود که عدهای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق(ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.
آیت الله علمالهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار(ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگردپرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
وی بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. بهخاطر همین موضوع بود که علیابن ابیطالب(ع) را در محراب، حسین ابنعلی(ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایتها را درحق آن ها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا میزند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید میتازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق(ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب میکشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین اینچنین هستند.
انتهای پیام/282/.